انساني روحوں كا بھٹكنا

مرنے كے بعد 
انساني روحوں كا بھٹكنا
 يا 
دوباره اس دنيا ميں جنم لينا

سر ميں درد هو٬ تو كهتے هيں ميرا سر دكھ رها هے۔ سينے ميں تكليف هو٬ تو كها جاتا هے٬ ميرے سينے ميں تكليف هے۔ پير ميں چوٹ آ جائے٬ تو كهتے هيں ميرا پير زخمي هو گيا۔غرضيكه ميرا هاتھ ميرا پير ميرا دل ميرا جگر وغيره وغيره يه سب ميرے هيں۔ تو پھر ميں كون هوں؟ كهاں تكليف هوگي تو ميں كهوں گا كه ميں دكھ رها هوں؟
اگر كوئي يه كهےكه پورے اعضاء كا مجموعه ميں هوں۔ تو  بات نهيں بنتي هے۔ كيوں كه يه پورا كا پورا جسم تو اسي دنيا ميں ره جائےگا٬ تو كيا ميرے اچھے اعمال اور دنيا ميں جدو جهد كا مزه قبر ميں ميرے نام سے كوئي اور لے رها هوگا؟ اورپھر ميرے نام سے حشر ميں حساب وكتاب دينے والا ميرے نام كا كوئي اور هوگا؟ كيوں كه وه تو دوسرا جسم هوگا۔
جي نهيں! ميں وهي هوں٬ جس كے بارے ميں الله نے كها هے: { قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّي }الإسراء85  جسم تو ايك دوسرے كو نظر آنے ديكھنے اور معاملات كرنے كے لئے ملے هيں۔ خواه ميرا جسم رهے يا نه رهے٬ ميں رب كا  "امر" هوں۔ ميں روح هوں۔ اسي لئے جب كسي كا انتقال هو جاتا هے٬ تو كهتے هيں: فلاں مر گيا٬ وه مرگيا يا ميں مر گيا۔ يه نهيں كها جاتا كه فلاں كا جسم مر گيا٬ يا ميري روح مر گئي٬ يا اس كي جان مر گئي۔  كيوں كه  انتقال روح كا هوا هے۔اس كا مطلب يه هوا كه در اصل"روح" هي انسان هے۔
{وَإِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِن بَنِي آدَمَ مِن ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَأَشْهَدَهُمْ عَلَى أَنفُسِهِمْ أَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ قَالُواْ بَلَى شَهِدْنَا أَن تَقُولُواْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِنَّا كُنَّا عَنْ هَذَا غَافِلِينَ }الأعراف172
جمهور علماء ومفسرين كے مطابق يه واقعه ملأ اعلى ميں آدم كے زميں پر آنے سے پهلےپيش آيا تھا۔ الله تعالے نےانساني روحوں كو وعد ومواثيق كے بعد يهيں خود سےالگ كرديا۔ اور كئي دنياؤں (عالم بالا٬ عالم دنيا٬ عالم برزخ٬ عالم آخرت) كا سفر طے كرنے كا مكلف بنايا۔ آخري دنيا ميں پھر اپنے پاس بلا كر حساب وكتاب لينے كا فرمان بھي سنايا۔
لهذا روحيں مرنے كے لئے نهيں٬ بلكه ايك دنيا سے دوسري دنيا  اور وهاں سے تيسري دنيا ٬ حتى كه آخري دنيا تك سفر كے لئے بنائي گئي هيں۔ اور اس آخري دنيا ميں تو ابدي وسرمدي زندگي ملے گي۔ لهذا روحيں مرتي نهيں٬ بلكه منتقل هوتي هيں۔ اور چوں كه روحيں غير مرئي چيز هيں۔ {وَيَسْأَلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّي وَمَا أُوتِيتُم مِّن الْعِلْمِ إِلاَّ قَلِيلاً }الإسراء85
لهذا اسے مرئي بنانے٬ اور ايك دوسرے كے ساتھ تعامل كرسكيں٬ اس  كے لئے اسےكسي جسم كي ضرورت تھي۔ جيسے هوا كو قيد كرنے كے لئے كسي ظرف كي ضرورت هوتي هے۔ اور هر دنيا ضروريات زندگي يا ديگر لوزمات واحتياجات كے اعتبار سےايك دوسرے سے الگ هے۔ لهذا هر دنيا كے اعتبار سے اسے الگ الگ جسم اور اعضاء ملے۔كيوں كه ايك دنيا كا جسم دوسري دنيا ميں باقي نهيں ره سكتا۔ بچےكو پيدا هونے كے دس منٹ بعداگر اسے اسي رحم ميں اسي طرح واپس كرديا جائے٬جس ميں دس مهينے كھيلتے هوئے گذارا هے۔ تو آدھه گھنٹه بھي زنده نهيں ره سكتا۔كيونكه وهاں پهلے اس كے جسماني اوصاف اور تھے۔ پيدا هو جانے كے بعد وه اوصاف اس دنيا كے مطابق بدل گئے۔ اس جسم كے ساتھ دوباره رحم مادر ميں زنده نهيں ره سكتا۔اسي لئے ايك دنيا سے دوسري دنيا كا سفر كرتے وقت روح اپنے اس دنيا كے جسم كو چھوڑ كر دوسري دنيا ميں داخل هو جاتي هے۔ جهاں اسے فورا اس دنيا كے مطابق جسم عطا كيا جاتا هے۔ جسموں كا چھوڑنا هي اس روح كا ايك دنيا سے دوسري دنيا كا سفر هے۔ اور ان دو دنياؤں كے درميا ن كوئي تيسري ٹھهرنے كي جگه نهيں هے٬ جهاں وه كچھ دير كے لئے رك جائے۔ كسي سے انتقام لے يا تھوڑي ديرسستائے۔ اگر كوئي اسٹاپ هوتا بھي تو روح كوبغير جسم كے محسوس كرناانسان كے بس ميں نهيں هوتا۔
 ملأ اعلى ميں انساني روحوں كوحشرات كي شكل ملي تھي٬ جس سے وه كوئي ايسا كام نهيں كر سكتا تھا جو اس دنيا ميں كر رها هے۔ مثلا هوائي جهاز بنانا٬ كمپيوٹر كا ايجاد٬ ٹرين كي ڈرائيونگ وغيره۔اور كچھ ايسے كام جن كو اس دنيا كے جسم سے ادا نهيں كيا جا سكتا۔ جيسے { وَأَشْهَدَهُمْ عَلَى أَنفُسِهِمْ أَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ قَالُواْ بَلَى شَهِدْنَا }الأعراف172 رب كے ساتھ همكلام هونا۔ الله كي بات سننے اور سمجھنے كي صلاحيت  ركھنا{ وَأَذِّن فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوكَ رِجَالاً وَعَلَى كُلِّ ضَامِرٍ يَأْتِينَ مِن كُلِّ فَجٍّ عَمِيقٍ }الحج27 اور ابراهيم عليه السلام كي آواز كو قريب وبعيد سابق ولاحق موجود وغير موجود وغيره جيسے تفريق كے بغير سن لينا۔وهي روح اس دنيا ميں بهت سارے كام كے اختيارات لے كر آئي٬ مگرجسم مٹي كا ملا  {وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ مِن سُلَالَةٍ مِّن طِينٍ }المؤمنون12  جسے وه مٹي كے سپرد كر كے تيسري دنيا ميں چلي جائے گي۔اور وهاں اسے برزخ ميں كوئي اور جسم ملے گا۔جيساكه شهداء كو سبز رنگ پرندوں كا جسم ملتا هے صحيح مسلم ميں هے: ( فِي جَوْف طَيْر خُضْر )ديگر كتب حديث ميں( بِطَيْرٍ خُضْر )ايك اور حديث ميں ( بِحَوَاصِل طَيْر )اور مؤطا ميں هے( إِنَّمَا نَسَمَة الْمُؤْمِن طَيْر )اور قتاده هي سے ايك اور روايت ميں( فِي صُورَة طَيْر أَبْيَض) كا لفظ هے۔  اسي طرح آخرت كے لئے كوئي اور جسم هوگا۔اس دنيا كي آنكھ سےسورج كو تپش كے وقت ديكھنا مشكل هو جاتا هے۔ لهذا الله كو ديكھنے كي طاقت هرگز نهيں هو سكتي۔ {لاَّ تُدْرِكُهُ الأَبْصَارُ وَهُوَ يُدْرِكُ الأَبْصَارَ وَهُوَ اللَّطِيفُ الْخَبِيرُ }الأنعام103اور حضرت موسى كو الله كا فرمانا   {وَلَمَّا جَاء مُوسَى لِمِيقَاتِنَا وَكَلَّمَهُ رَبُّهُ قَالَ رَبِّ أَرِنِي أَنظُرْ إِلَيْكَ قَالَ لَن تَرَانِي وَلَـكِنِ انظُرْ إِلَى الْجَبَلِ فَإِنِ اسْتَقَرَّ مَكَانَهُ فَسَوْفَ تَرَانِي فَلَمَّا تَجَلَّى رَبُّهُ لِلْجَبَلِ جَعَلَهُ دَكّاً وَخَرَّ موسَى صَعِقاً فَلَمَّا أَفَاقَ قَالَ سُبْحَانَكَ تُبْتُ إِلَيْكَ وَأَنَاْ أَوَّلُ الْمُؤْمِنِينَ }الأعراف143 اور آخرت كا جسم  كچھ تو ايسا هوگا٬ كه اس كي آنكھيں الله عزوجل كو ديكھ رهي هوں گي {وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ نَّاضِرَةٌ * إِلَى رَبِّهَا نَاظِرَةٌ }القيامة 22-23  اور ديگر كچھ ايسے هوں گے كه  عند مسلم في صحيحه والترمذي قال عليه الصلاة والسلام: {ضرس الكافر في النار مثل أحد ، وغلظ جلده مسيرة ثلاث }
اس لئے ايك دنيا سے تھوڑي دير كے لئے كسي روح كا پهلي دنيا ميں واپس آنا محال هے۔ اور يهي دستور الهي هے۔ چنانچه شهداء كي تمنا كے باوجود انھيں واپس پهلي دنيا ميں آنے كي اجازت نه ملنا  (قالوا: يا رب نريد أن ترد أرواحنا في أجسادنا حتى نُقتل في سبيلك مرة أخرى) رواه مسلم  اور {وَلَوْ تَرَى إِذِ الْمُجْرِمُونَ نَاكِسُو رُؤُوسِهِمْ عِندَ رَبِّهِمْ رَبَّنَا أَبْصَرْنَا وَسَمِعْنَا فَارْجِعْنَا نَعْمَلْ صَالِحاً إِنَّا مُوقِنُونَ }السجدة12 
يه سب كچھ دليل هے كه ريورس پچھلي دنيا ميں جانا دستور الهي اور كائنات كے اصول كے خلاف هے۔ اور ايسا بالكل نا ممكن هے۔
حديث كے مطابق زنده انسان كے اندر دو جانيں هوتي هيں۔ عن أبي عبدالرحمـن عبد الله بن مسعود رضي الله عنه ، قال : حدثنا رسول الله صلى الله عليه وسلم وهو الصادق المصدوق قال : ( إن أحدكم يُجمع خلقه في بطن أمه أربعين يوما نطفةً ، ثم يكون علقةً مثل ذلك ، ثم يكون مضغةً مثل ذلك ، ثم يُرسل إليه الملك فينفخ فيه الروح ، ويُؤمر بأربع كلمات : بكتب رزقه ، وأجله ، وعمله ، وشقي أم سعيد رواه البخاري و مسلم
مردو عورت كي ايك بار كي خلوت ميں مرد كے ماده منويه سے تين سنٹي ميٹر مكعب ماده نكلتا هے۔ جس ميں تقريبا تيس كروڑ زنده جراثيم هوتے هيں۔ ان ميں سےايك جرثومه سے الله تعالے جنين كي تخليق شروع كرتا هے۔اگر جراثيم بيس كروڑ سے كم هو جائيں٬ يا مر جائيں٬ تو ايسے مرد سے اولاد نهيں هوتي۔ايك جان اس جرثومه كے اندر جس سے اس كي تخليق كي ابتدا هوئي۔ اور دوسري جو چوتھے مهينے ميں فرشتے نے روح پھونكي۔ پهلي جان جسم كي تھي۔ اور جسم كے ساتھ هي گھٹتي بڑھتي كٹتي اپاهج هوتي اور جسم كے ساتھ هي مر جاتي هے۔ اور دوسري جان اس جسم كو چھوڑنے كے بعد عالم برزخ ميں چلي جاتي هے۔ اگر ان دو دنياؤں كے درميان روحوں كا معلق رهنا يا بھٹكنا مان ليں٬ تو بهت سے ايسے سوالات هيں جن كا جواب دينا مشكل هے۔ مثلا:
اگر وه اسي دنيا ميں هے٬ تو كيا اسے پھر ايك بار مرنا هوگا؟ جب كه ايك هي شخص كي دوبار موت كو كوئي نهيں مانتا۔
اگر هاں! تو كيا  اس بار اس  روح كو مرنا هوگا؟  كيوں كه اس كا جسم تو پهلے هي مر چكا هے۔ اور روح كے مرنے كو بھي كوئي تسليم نهيں كرتا۔
اگر دوسري دنيا ميں پهونچ چكي هے٬ تو كيا ايك ساتھ دو دنياؤں ميں رهنا (سوائے تدبير كائنات پر مكلف افراد كے٬ جيسے فرشتے)ممكن هے؟
اگر تھوڑي دير كے لئے واپس آتي هے٬ تو اس دنيا كے جسم كے ساتھ اس دنيا ميں كيسے زنده ره سكتي هے؟
اگر بعض آتمائيں (روحيں)مرنے كے بعد كسي سبب سے اس دنيا ميں بھٹكتي هيں٬ تو كيا وه نظر آنے والي چيزيں هيں٬ جو كسي نے ديكھ لي هو؟
 يا اگر مجسم هيں تو انھيں يه سرير كون ديتا هے٬ كيونكه اس كا اپنا جسم جو اس دنيا ميں آنے كے لئے ملا تھا٬ وه تو ختم هو چكا هے؟
 اگر وه اسي دنيا ميں هے تو مرتے هي اس كے اندر بهت ساري تبديلياں كيسے آ گئيں؟ اندھا آدمي تھا جوديكھنے لگ گيا۔ كمزور تھا جو بڑا طاقت ور بن گيا۔ وغيره۔
پھر سوال يه هے كه كبھي كبھي جو اس طرح كے واقعات سامنے آتے هيں٬ تو اس كے بارے ميں كيا سوچا جائے؟
اكثر تو اس طرح كے جو واقعات بيان كئے جاتے هيں٬ وه غير مصدقه هوتے هيں۔اگر كوئي صحيح ثابت هو جائے٬ تو يه شيطان كا كام هوگا۔ جو اپنے ازلي حريف بني آدم كو دھوكه ميں ڈالنے كے لئے اس شخص كي بولي بولنے يا شكل ميں ظاهر هونے لگتا هے۔ اور ايك شيطان جو هر انسان كے ساتھ اس كا قرين هوتا هے٬ اس كا بھي كام هو سكتا هے۔